8 november 2018
In veel landen kunnen kinderen met een handicap niet naar de kleuter- en basisschool toe. Ze krijgen namelijk minder zorg, ondersteuning en kunnen minder gebruik maken van diensten om zichzelf volledig te ontwikkelen. In Mozambique hebben we samen met Plan International en de lokale gemeenschap gewerkt aan de ontwikkeling van jonge kinderen met een handicap. Deze kinderen leerden in het programma taal, communicatie- en cognitieve vaardigheden, sociaal-emotionele vaardigheden en het klaarmaken voor de basisschool. Nu kunnen zij, net als ieder ander kind, gewoon naar school toe!
Didórcia is het eerste meisje met een handicap die door het programma naar school kon gaan. “Ik vind het leuk om elke dag naar school te gaan, omdat ik daar kan spelen, zingen en dansen, en ik heb veel vrienden,” vertelt Didórcia. Op school is er een loopbrug voor haar gemaakt, zodat ze kan oefenen met lopen. Thuis heeft ze ook een loopbrug, zodat ze in het weekend ook kan oefenen. Didórcia moeder vertelt: “Ik ben blij om te zien hoe mijn dochter zichzelf ontwikkeld heeft. Wanneer ze terugkomt van school, vertelt ze me wat ze allemaal geleerd heeft. Ze is zelfs verdrietig in het weekend, omdat ze dan niet naar school kan.”
Om kinderen met een handicap naar school te kunnen laten gaan, is het belangrijk om samen te werken met de familie, kleuterscholen en gemeenschap. Zorgverleners worden opgeleid. Maar zonder een goede samenwerking en als de kinderen niet in kaart worden gebracht, kunnen kinderen met een handicap alsnog niet naar school toe. De ouders laten hun kind namelijk niet naar school gaan, als zij onzeker zijn over de zorgverleners. Ook al willen ze wel hun kind naar school toe sturen.
Aan de hand van deze vijf punten zorgen wij ervoor dat kinderen met een handicap naar school kunnen gaan:
Meer weten over deze vijf punten en het programma in Mozambique? Lees dan de publicatie van Plan International hier.
Schrijf u in voor de nieuwsbrief en ontvang 10x per jaar het laatste nieuws over de projecten en acties van SeeYou.